Ridpasset på Hampus

Igår fick jag sötnosen Hampus, har aldrig ridit honom så det var skit kul rent ut sagt. Han hade fått varit lika sjuk, så han hade stått inne någon vecka, gissa om han hade lite överskotts energi, haha ;) 
Tänkte jag ska berätta ganska mycket i detalj vad vi gjorde.
 
Han stod inne i stallet så jag fick träna och sadla honom. Han ville verkligen bli riden, märkte det när jag sadlade och tränsade honom, haha så söt! När jag sadlade honom hade han örenen sprik rakt framåt och kollade på mig, som "kan jag få gå nu". När jag tränsade honom han jag inte ens ta upp nosrämmen och allt det, för han dök ned med huvudet så han fick bettet i munnen, började skatta då för han var så söt.
 
När vi kom in i ridhuset hoppade jag upp på honom. Han hade lite svårt att stå still, men det förstår jag om man inte fått röra på sig något mycket. 
Vi började att gå på spåret. vi skulle gå långt ut i hörnen och ställa dom. Han lyssnade men han ville trava HELA tiden, så fick göra halv halter hela tiden. Nästan varannat steg var jag tvungen att dra i yttertygeln. När vi kom fram i trav gjorde vi samma sak. Han lyssnade men han blev mycket starkare för han ville springa av sig. Lät honom göra det på långsidorna och i hörnen fick han lugna ned sig. Tillslut fick jag ett bra grund tempo på honom.
 
Själv övningen denna lektion var att i skulle gå från A till H. Om vi gick i tex högervarv skulle vi fatta vänster galopp och tvärt om. Han fattade inte vad jag ville att jag ville att han skulle göra i det vänstra varvet. I högra lyckades han fatta galopp två gånger. Då fick han beröm från lilla mig, haha. :)
När vi hade gjort det gick vi in på volterna och kom i galopp. Han fick något lycko skutt tror jag, haha. För han sparkade bakut och bockade, men sen var han jätte fin i galoppen. Han sprang ganska snabbt så jag galoperad innanför volten i 2-3 minuter. Sen galoperade jag ute på volten, och shit vad han var stark men han stälde sig fint och arbetade duktigt i galoppen.
 
Efter lektionen tog jag in honom och og av all utrusningen. Sen borstade jag av honom o pussade massvis på honom för han är så söt. Han kollade på mig hela tiden, haha. Och när jag tog av han benskydden skulle han vara nere med huvudet och nosade på vad jag höll på med. Sedan satte jag på han täcket. Sprang in i klubbrummet och tog en hästgodis ur min ficka som jag hade med mig och gav till honom. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0