Häst = ponny...eller?

Hej! Man säger att det finns ponnysar & hästar, eller hur? Men det jag inte fattar är att ponnysar är hästar, haha! ;) Anatar att man har kommit på att säga sådär är för att man ska kunna skilja dom åt från att vara en liten ponny eller en stor stark häst eller något liknande..! 

Det finns olika sortes ponnysar, från A-D och så finns det också shettlandsponnysar. Av "hästar" eller hur jag ska skriva finns det inte några storlekar som man har döpt dom till som det göra på en ponny. Man mäter hästarna i mankhöjd för att se om dom är ponny eller häst. (hör ni hur roligt det där låter, hahaha! :D) Om hästen är högre en 148 cm räknas det som en häst, medans om den är lägre räknas det som en ponny. 
Om det är en A-ponny kan den högst vara 107 cm i mankhöjd. B-ponny maxhöjd är 130 cm. C-ponny får som mest vara 140 cm och sist och störs, om man räknar till ponny, så har vi D-ponny och dom får då högst vara 148 cm i mankhöjd. Då fick ni en liten snabb lektion här också, haha! om ni inte redan kunde det, vilket inte jag kunde men det kan inte skade precis ;) 

Vet ni egentligen varför man säger häst och ponny? För båda är djuret häst..? 
 
File:Horse-and-pony.jpg

Kommentarer
Postat av: Alva

SV; Tack så mycket! :D Allt bra med dig?

Svar: Jo det är bra med mig, hur är det själv?:)
ponnypuss.blogg.se

2013-03-13 @ 13:44:31
URL: http://alvac.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0