Ridpasset på Yason

Igår när jag red fick jag sötnosen Yason. Fick honom förra veckan också, han är helt okej och rida, finns roligare tycker jag men han är ändå lite små kul att rida, haha ;) 

Just nu på våra lektioner försöker vi mjuka upp hästar såpass att dom ska ställa sig väldigt fint på volterna/hörnerna. Yason är super duktig i skritt, trav och galopp i vänstra varvet så där var det inga problem, dock i höger är han väldigt stel.
 
I början gick det inte bra i skritten. När vi kom fram i trav gick det lite lättare, men han ville ändå inte riktigt helt ställa sig.I galoppen gick det bra när jag väl ställde honom i en volt, men i hörnen ville han inte, haha ;) Sedan kom vi ner i trav igen och fick när som helst gå in på små volterna vid A och C. När jag kom in på lilla volten första gången, ställde han sig lite bättre men inte helt. Efter några gånger sa ridläraren till mig att jag ska dra åt lite, sedan släppa efter med tygeln och trycka med skänkeln istället. Sen dra i tygeln lite och lätta med skänkeln, då ställde han sig så himmla fint! Det var som en knapp som bara gick igång, haha! Men blev jätte förvånad hur fint han ställde sig. Blev super glad, o han fick massvis med beröm i slutet av lektionen. :)

Min ridlärare sa också att vi antagligen ska hoppa snart, kanske nästa lektion men hon var inte säker. Hoppas det blir nästa gång, jag längtar! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0